Over ons

Wij zijn Marieneke Ganzinga, Tanya Nowee,  & Marileen Koning. Hieronder vertellen wij allemaal wie wij zijn en wat wij met hoogbegaafdheid en de cursus te maken hebben.

Marieneke

 

Marieneke Ganzinga MSc.

Orthopedagoog Generalist NVO

EMDRtherapeut (basis)

In opleiding voor Cognitief Gedragstherapeut (VGCt)

 

 

Zo lang ik me kan herinneren ben ik al zeer geïnteresseerd in wat kinderen en volwassenen beweegt. Ik vind dat ieder mens recht heeft op een plezierig en ‘rijk’ leven. Maar bijna iedereen loopt op een zeker moment ook tegen moeilijkheden aan. Mijn doel is om kinderen, jongeren en hun ouders te helpen om dergelijke moeilijkheden te overwinnen. Samen zoeken we naar manieren om eigen kracht en talenten te hervinden en in te zetten.

 

Eerst heb ik de opleiding tot leerkracht basisonderwijs aan de pabo te Meppel gevolgd. Daarna heb ik de studie orthopedagogiek aan Universiteit Utrecht met goed gevolg afgerond. Vervolgens ben ik als docent en onderzoeksassistent werkzaam geweest binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen van Universiteit Utrecht. Tegelijkertijd met het opstarten van de praktijk heb ik de opleiding tot Orthopedagoog Generalist gevolgd en voltooid.

 

Binnen Oosteinde houd ik me bezig met psychodiagnostisch onderzoek, begeleiding en behandeling. Mijn speciale aandachtsgebieden zijn sociaal-emotionele problemen zoals: sombere klachten, depressie, angsten, trauma’s, hoogbegaafdheid, rouwproblematiek, (echt)scheidingsproblematiek, dwang, agressie en boosheid. Ook begeleid ik gezinnen die moeilijkheden ervaren in onderlinge verhoudingen.

hoe

als je je

met zorgeloosheid

kon omringen

en dat dat

je ruimte was

 

Ik geef regelmatig lezingen over hoogbegaafdheid. In de praktijk zie ik veel hoogbegaafde kinderen en jongeren. Ik kijk vaak vol verbazing naar hun talenten, gevoeligheid, humor, snelheid in denken, filosofische en prachtige vragen. Tegelijkertijd maak ik me vaak zorgen omdat ze somber zijn, piekeren, (faal)angstig zijn, gefrustreerd of woedend door het leven gaan en zich totaal onbegrepen voelen. Ik vind het een uitdaging en grote beloning als het uiteindelijk lukt om samen manieren te vinden waardoor hoogbegaafde kinderen en jongeren weer losser, tevredener en gelukkiger in het leven staan.

Tanya

 

 

 

 

 

 

 

 

Even voorstellen. Mijn naam is Tanya Nowee, 41 jaar. Ik ben moeder van twee hoogbegaafde jongens. Mijn oudste zoon kon al heel jong praten en ontwikkelde zich razendsnel. Hij was vaak boos en gefrustreerd als peuter. Ik wist niet altijd goed waarom en probeerde hem zo goed mogelijk alles u

it te leggen en antwoorden te geven op al zijn vragen. Hij liep vast in groep 1 op de basisschool omdat hij zich anders voelde dan de andere kinderen. Hij heeft zichzelf leren lezen en rekenen. Ook had hij een enorme leerhonger
, maar in de kleutergroep werd die honger niet gestild. Ondertussen was ik gaan werken met een groep hoogbegaafde leerlingen op een basisschool. Daar ontdekte ik dat mijn zoon precies zo dacht en deed als de leerlingen in mijn groep. Zo zijn we op het idee gekomen hem te laten testen. Daaruit bleek dat hij hoogbegaafd was. In mijn werk was het verplicht een opleiding tot hoogbegaafdheidspecialist te volgen. Tijdens die opleiding heb ik veel geleerd over de frustraties en valkuilen van hoogbegaafdheid. Vlak daarna hebben we ook mijn jongste zoon laten testen. Die bleek ook hoogbegaafd te zijn. Ik heb nu ruim 3 jaar ervaring met hoogbegaafdheid en alle uitdagingen daaromheen.

Inmiddels werk ik op het voortgezet onderwijs met vmbo-leerlingen die leerwegondersteuning nodig hebben. Ook dit zijn ‘speciale’ leerlingen.

Ik vind het heerlijk om in de groep Pr8Kr8 mijn ervaringen en kennis te delen. Mijn doel is om de hoogbegaafde kinderen meer kennis en inzicht te geven in zichzelf. Op deze manier hoop ik dat zij zullen groeien in hun zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Lieve groet, Tanya

Marileen

 

 

 

 

Marileen Koning

Rijksuniversiteit Groningen – Pedagogische Wetenschappen

 

 

 

 

 

Over een simpel verhaaltje als deze, kan ik uren nadenken. Iets over mezelf wat vervolgens de hele wereld kan lezen, het moet geen standaard hobbyverhaal zijn. Al moet het wel duidelijk zijn dat ik graag buiten ben, heel fanatiek ben, alles goed wil doen en het liefst altijd creatief bezig ben. Daarnaast moet erin komen waarom ik met Pr8Kr8 bezig ben en hoe ik weet dat ik hoogbegaafd ben. Je begrijpt al dat het daardoor heel lang gaat duren…

Op school deed (en nog steeds) ik altijd onwijs goed mijn best, je stopt met leren als je klaar bent. Je bent pas klaar als je alles kent. Zo was ik veel met school bezig. Door mijn perfectionisme kon ik niet stoppen, het kon namelijk altijd beter.

Vooroordelen over hoogbegaafdheid zijn er overal en ook in mij. Ik was niet hoogbegaafd, ik was gewoon ‘normaal’. Uiteindelijk bleek dat ik wel hoogbegaafd was, dus precies zoals ik ben, dook ik er helemaal in. Ik vertelde het aan bijna niemand totdat ik precies wist wat het was. Als ik het al aan iemand vertelde, zei ik er meteen bij dat dat niet betekend dat ik alles weet en al helemaal niet dat ik een lopende encyclopedie ben of later professor word, want dat is toch vaak wat mensen als eerste denken.

Met Pr8Kr8 hoop ik dat we samen nog meer te weten komen over hoogbegaafdheid, van elkaar kunnen leren en vooral de positieve kanten naar voren kunnen halen.

Tot snel @Pr8Kr8!

Groetjes,

Marileen

 

 

Pr8Kr8 werkt samen met:

Sija Speelman

Sija van Essentie yoga vult bijeenkomst 8 in. Voor meer informatie ga naar http://www.essentieyoga.nl/